sabato 28 gennaio 2012

Strejker och skola......

Idag är ingen rolig dag ont ont i min lilla hals och inget verkar funka.. Kan bara hoppas att morgon dagen bli bättre, annars blir det ingen rolig födelsedag..

Satt just att funderade på dom många fördelar man hade haft om man hade stannat i Sverige och då pratar jag om fördelar för det vanliga vardagslivet, inte dom underbara stunderna med sol och 16- 17 grader plus i Januari och allt gott med mat och vin o.s.v. För att inte prata om allt det vackra som omringar mig mest hela dagarna.

Men sen kommer man till nackdelarna, listan kan bli lång............. Ingen ide att ta allt idag....


Vi säger alltid att Sverige är ett av länderna i Europa där man betalar mest skatt, då måste jag bara säga men vi får åtminstonde något för det.. Viket betyder att skattepengar går dit dom ska!! Och sen kan vi lägga till att jag tror att Italien nästan har lika hög skatt som i Sverige.

Om det ändå vore så här, min son är bara 1 år och jag är redan orolig för vad jag måste betala för att sätta honom på dagis eller när han börjar skolan. Här betalar man allt böcker, kollegeblock, pennor och matsal....... Och då pratar vi om ca 300-400 euro för böcker och så vidare bara i början av året..... Sen till kommer lunchen om du inte vill ta hem din son på lunch och det kostar från 4 upp till i vissa fall 7 euro om dagen, beroende på var man bor....  Ingen skattepengar där inte...  

 För att inte tala om dom fula förkläderna som dom måste ha på sig... Gud måste nog flytta hem innan min son måste utstå detta......

Här strejkade långtradar chafförarna under ungefär en veckas tid vilket ledde bland annat till att det saknades frukt och grönsaker och sködar slängdes för att ingen kunde transportera dom, vilket i och för sig är synd men dom STREJKADE ialla fall inte som busschafförerna här i Florens som strejkar ungefär en gång i månaden under 4 - 8 timmar bara för att störra våran vardag lite grann. Dom har hållit på så åtminstånde dom senaste 13 åren ( men kan inte svara för hur det var innan jag kom). Har bara en sak som jag inte förstår men om dom har hållt på så länge tror dom verkligen att det funkar???


Det bästa är trots allt att när Monti vill att alla parlamentare skulle sänka sina lön, ( glömde visst lägga till att dom är dom högst betalade i Europa ) då hotatde dom med att strejka......... har inte ord!!! Och dom vågar be italienarna om tålamod och uppoffringar?????? 
Vilket gör mig ännu mer förvånad och utan ord.............


Monti och hans tekniska regering mer om det nästa gång...


Ha det så länge. Går och ser om natten hjälper men hals och där med också min födelsedag...

Nessun commento:

Posta un commento